DENEMARKEN OP HET SPOOR

niks

Odense-Bogense-Middelfart Spoorlijn (OMB)

Traject Brenderup-Bogense

Na 20 jaar onderhandelen en vragen werd in 1902 overeenstemming bereikt over een voorstel tot aanleg van de Odense-Bogense-Middelfart Spoorweg. Het voorstel werd ondersteund door zowel de lokale overheid als een groot aantal andere belanghebbenden. Op gond van deze overeenstemming kon een wetsvoorstel worden ingediend.

De uiteindelijke wet op de aanleg van de spoorweg dateert van 27 mei 1908. De wet voorzag in de aansluiting van de spoorlijn bij Odense of een andere plaats aan de spoorlijn van de Nordfynske Jernbaneselskab naar Nørre Åby of Middelfart met een zijspoor van Brenderup naar Bogense. De concessie werd uitgegeven op 22 juni 1909.

De aanleg werd gefinancierd met bijna uitsluitend met lokale fondsen. De overheidssubsidie was met slechts 6,8 % het kleinste aandeel dat de staat had in een Deense spoorwegmaatschappij.

Regelmatige spoorverkeer op de lijn begon op 5 december 1911 met 4 treinen per dag in elke richting. Het vervoer op de lijn werd gestaakt op 31 maart 1966.

Het traject Brenderup-Bogense in cijfers eind jaren '50:

Lengte van het spoor in kilometers:12,6 km
Snelste verbinding in minuten:p.m.

 
© WAEGH