DENEMARKEN OP HET SPOOR

niks

Odense-Bogense Spoorlijn

Zowel privépersonen als gemeentelijke autoriteiten hadden herhaaldelijk voorgesteld om een spoorweg aan te leggen tussen Odense en Bogense. Eerst in de wet van 18 maart 1881 werd toestemming door de de overheid verleend voor de exclusieve aanleg en gebruik van een spoorlijn van Odense over Sletten en ten oosten van Nislevgård naar Bogense of haar haven.

Op 11 april 1881 werd een concessie afgegeven voor de aanleg van een spoorlijn met een exploitatie periode van 80 jaar, echter met dien verstande dat de spoorlijn moest worden geopend voor 1 juli 1883. Bovendien moest binnen 3 maanden een vennootschap worden opgericht waarin de concessie van de oprichters moest worden ondergebracht.

Hierna werd 'Det Nordfynske Jernbaneselskab' opgericht en werd op 1 juli 1881 begonnen bouwwerkzaamheden. De ingebruikname vond plaats op 30 juni 1882 en de volgende morgen werd de lijn geopend voor het reguliere verkeer met 3 treinen per dag in beide richtingen.

Op vijf landelijke stations waren stationschefs tevens beheerder van een (stations-)café om, zoals directie van de spoorwegmaartschappij dacht, de belangen van zowel de maatschappij als het reizende publiek te dienen en tegelijkertijd problemen bij het drankgebruik te beperken. De afgifte van gedistilleerde dranken werd gestaakt op 1 januari 1890. De particuliere spoorwegmaatschappij was in bezit van 'Det Nordfynske Jernbaneselskab'.

Het vervoer op deze spoorlijn van personen en goederen werd beëindigd op 31 maart 1966.

Het traject Odense-Bogense in cijfers eind jaren '50:

Lengte van het spoor in kilometers:38 km
Snelste verbinding in minuten:59 min

 
© WAEGH