DENEMARKEN OP HET SPOOR

niks

Fredericia-Ålborg Spoorlijn

Traject Århus-Randers

De Langeafstandsspoorlijn Oost-Jutland: Århus-Randers Spoorweg werd opgenomen in de spoorwegwet van 4 maart 1857.

In februari 1859 kreeg het consortium Peto, Brassey en Betts een concessie voor de aanleg van de lijn die van Aarhus via Langå naar Randers ging. De aanleg omvatte ook het gedeelte van Langå naar Struer. De aanleg begonnen in de herfst van het jaar 1859. Er waren grote problemen om de lijn binnen de vastgestelde tijd op te leveren, o.a. door problemen met het moeras bij Lerbjerg.

Op 29 juni 1862 vond de onofficiële ingebruikname plaats, er werd een testreis gemaakt. De formele ingebruikname, met deelname van Frederik VII, vond plaats op 4 september 1862 met twee treinen per dag in elke richting.

De spoorlijn is 15 km langer dan een directe spoorlijn tussen de twee steden. Pogingen om een directe lijn aan te leggen mislukten. Wel werd door aanpassingen in de bestaande lijn de omweg ingekort naar 10 km.

Traject Århus Randers in cijfers eind jaren '50:

Lengte van het spoor in kilometers:59,2 km
Snelste verbinding:37 min
Spoorwijdte:1.435 mm

 
© WAEGH