Ålborg-Hvalpsund Spoorlijn
Traject Års-Nibe-Svenstrup
In deze regio - zoals in vele andere - waren het vooral de steden die belangstelling
hadden voor nieuwe spoorlijnen, om zo betere verbindingen te krijgen met de regio.
De wet van 8 mei 1894 voorzag in een spoorlijn van Sventrup via Nibe naar Års. De
concessie werd het jaar daarop, op 23 december 1895, verleend.
De ingebruikname van het traject vond plaats op 15 juli 1899 en het reguliere verkeer op de
lijn begon de volgende dag met drie treinen per dag in elke richting.
Traject Års-Hvalpsund
Kort na de voltooiing van het traject Års-Svenstrup werden de eerste plannen
gemaakt voor een verlenging van de lijn van Års naar Hvalpsund.
Verschillende plannen werden opgesteld en afgewezen, maar uiteindelijk werd in de
wet van 27 mei 1908 - die onder andere de aanleg van 51 particuliere spoorlijnen
mogelijk maakte - een spoorlijn van Års naar Havlpsund goedgekeurd.
De concessie werd verleend op 13 november 1908 met de clausule - die in die tijd ook
gebruikelijk was voor andere spoorwegconcessies - dat de spoorlijn binnen vier jaar
voltooid moest zijn.
De bouw begon in april 1909 en de ceremoniële opening vond plaats op 2 juli 1910.
De volgende dag begon het reguliere verkeer met vier treinen per dag in beide richtingen.
De exploitatie van de spoorlijn, die in handen was van de A/S Ålborg-Hvalpsund Jernbaneselskab, werd op 31 maart 1969 beëindigd.
De Ålborg-Hvalpsund Spoorlijn in cijfers eind jaren '50 | | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 65,7 km |
Snelste verbinding in minuten | : | 86 minuten |
Spoorwijdte | : | 1435 mm |