DENEMARKEN OP HET SPOOR

niks

Fredericia-Ålborg Spoorlijn

Traject Randers-Ålborg

Het laatste op het programma van de spoorlijnen dat werd aangenomen in de wet van 10 maart 1861 was het traject Randers-Aalborg. De werken begonnen in oktober 1865, maar kwamen pas echt op gang in het voorjaar van 1866. Diepe moerassen, bronnen met sterk stromend water en hoge heuvels maakten het werk moeilijk.

De inhuldiging van de lijn vond plaats op 18 september 1869 in de vorm van een groot feest. De hele koninklijke familie was naar Aalborg gekomen voor een tocht over het nieuwe traject. Tijdens de reis liep de trein herhaaldelijk vertraging op door eerbetoon van lokale commissies aan het koninklijke gezelschap. Het feestdiner in Randers vond plaats onder auspiciën van minister van Binnenlandse Zaken Estrup en twee dagen later was er nog een feest voor de koning in Vejle.

Op 19 september 1869 begon het reguliere verkeer op dit traject met 3 treinen per dag in beide richtingen.

Met de aanleg van deze lijn had de Engelse Firma Peto, Brassey & Betts haar grootschalige contracten met de Deense spoorwegen afgerond

Het Traject Randers-Ålborg van de Fredericia-Ålborg Spoorlijn in cijfers eind jaren '50:

Lengte van het spoor in kilometers:80,7 km
Snelste verbinding in minuten:52 min

 
© WAEGH