DENEMARKEN OP HET SPOOR

niks

(Vejle-Holstebro-)Struer-Thisted Spoorlijn

Traject Struer-Thisted

In 1871 adviseerde een commissie een spoorlijn tussen de noordelijke dwarsbaan en Oddesund met een stoomveerboot over de Limfjord. Pas bij wet van 18 juni 1879 was het mogelijk om overeenstemming te bereiken over een spoorlijn van Struer naar Oddesund gebouwd zoals andere staatsspoorwegen, en van Oddesund naar Thisted zonder hekken, verbindingen of bewaking bij de kruisingen. Het gedeelte ten noorden van de Limfjord moest zo goedkoop mogelijk worden gebouwd en daarom werden zeer lichte rails en speciaal ontworpen locomotieven gebruikt, wat op de lange termijn echter uiterst onpraktisch bleek.

De spoorlijn werd op 20 april 1882 opengesteld voor het reguliere verkeer met 3 treinen per dag in elke richting en de inhuldiging vond plaats op 23 en 24 april 1882, waarbij o.a. de koninklijke familie aanwezig was. Het ontbijt werd geserveerd in het locomotiefdepot, waar voor het eerst elektrisch licht werd aangestoken bij de staatsspoorwegen (slechts 2 kroonluchters boven de hoofdtafel, maar nog steeds de sensatie van de dag). Op 23 juni 1883 begon de stoomveerboot met de verbinding over de Oddesund. Uiteindelijk werd op 15 mei 1938 de Oddesundbrug ingehuldigd.

De Struer-Thisted Spoorlijn in cijfers eind jaren '50:

Lengte van het spoor in kilometers:74 km
Snelste verbinding in minuten:68 min
Treinkilometers::
- personenvervoer:386.300
- niet-personenvervoer:62.600
 
© WAEGH