DENEMARKEN OP HET SPOOR

niks

Amagerbanen (Amagerbro-Dragør Spoorlijnen)

In 1866 was er voor het eerst sprake van een spoorlijn op Amager. Na verschillende pogingen daartoe, die op niets uitliepen, kon in 1903-1904 ingeschreven worden op aandelen voor de A/S Amagerbanen. Op 10 juli 1905 werd een concessie verkregen voor de aanleg en exploitatie van de spoorlijn conform de wet van 1 april 1905. Het project betrof aanvankelijk alleen een spoorlijn naar Maglebylille, omdat de gemeente Dragør geen subsidie wilde verstrekken voor de aanleg van de spoorlijn. Na hevig protest van de inwoners veranderde de gemeenteraad echter van standpunt, waardoor Dragør het eindpunt werd. Na het gereedkomen van de lijn werd de exploitatie gestart op 17 juli 1907.

De Amagerlijn kreeg de mogelijkheid om goederenwagons uit te wisselen met de DSB. Het verkeersvolume van de Amagerlijn bereikte rond 1920 een hoogtepunt. Daarna liep vooral het personenvervoer terug. In 1921 startte de Amagerlijn een buslijn tussen Kastrup en Sundby. In 1930 nam de lijn alle autobusroutes op Amager over en creëerde een nieuwe route tussen Sundby en Dragør. Tegelijkertijd werd het aantal passagierstreinen gehalveerd, zodat ze voornamelijk tijdens de spits reden.

De spoorweg stopte met het reizigersverkeer op 1 april 1938, maar dat werd door de oorlogsomstandigheden op 5 mei 1940 weer hervat. Na de oorlog werd het personenvervoer op 1 september 1947 opnieuw stopgezet, waarna de lijn uitsluitend als goederenlijn dienst deed. Op 30 april 1957 werd het gedeelte tussen Tømmerup en Dragør gesloten en op 15 juni van datzelfde jaar volgde het gedeelte tussen Kastrup en Tømmerup, om plaats te maken voor de uitbreiding van de luchthaven van København. Het laatste deel van de lijn werd op 31 december 1995 gesloten. Een gedeelte van het tracé wordt nu bereden door de M2 metrolijn.

Amagerbanen in cijfers eind jaren '50:

Lengte van het spoor in kilometers:12 km
Spoorbreedte:1435 mm
 
© WAEGH