Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Spoorlijn
Traject Helsingør-Hornbæk
Bij wet van 8 mei 1894 werd de aanleg van een spoorlijn van Helsingør naar Hornbæk
goedgekeurd en op 24 maart 1904 werd een concessie voor de bouw en exploitatie verleend.
Het reguliere verkeer op de lijn begon op 22 mei 1906 - zonder officiële opening -
met zes treinen in elke richting op weekdagen en een uitgebreide dienstregeling op zondag.
Traject Helsingør-Hornbæk
Direct na de opening van de lijn gaf Helsingør aan dat er een verlenging naar
Gilleleje moest komen, en in 1906 werd een dergelijke aanleg bij wet goedgekeurd,
zij het zonder overheidssteun. Toen het echter moeilijk bleek het benodigde kapitaal
bijeen te brengen, werd de wet op 21 april 1914 gewijzigd, zodat de staat een garantie
van 50% van het kapitaal verstrekte. Op 12 maart 1915 werd een concessie verleend
voor de lijn Helsingør-Hornbæk.
De lijn werd op 10 juli 1916 geopend met een lokaal feest en de volgende dag
begon het reguliere verkeer met 9 treinen per dag in elke richting.
In januari 1918 werd de verbinding met de Gribskovlijn in Gilleleje tot stand gebracht.
De spoorlijn is nog steeds in gebruik en wordt sinds 1 juli 2015 geëxploiteerd door Lokaltog A/S.
| | |
Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Spoorlijn in cijfers eind jaren '50: | | |
Lengte van het spoor in kilometers | : | 25 km |
Snelste verbinding in minuten | : | 35 min |
Spoorwijdte | : | 1435 mm |