DENEMARKEN OP HET SPOOR

niks

Slagelse-Næstved Spoorlijn

In 1872 werd een voorstel gedaan tot aanleg van een spoorverbinding tussen Slagelse en Næstved. Het doel van deze spoorlijn was om een betere verbinding te krijgen tussen Sydsjælland en Fyn-Jylland. Alle treinverkeer ging tot dan toe via Roskilde.

Het voorstel werd aangenomen, maar niet uitgevoerd. Pas in de wet van 12 april 1889 werd tot uitvoering van de plannen besloten.

Het werk omvatte o.m. het verleggen van het spoor en de bouw van een nieuw station in Slagelse. Bij de aanleg van het spoor werd voor het eerst in Denemarken gebruik gemaakt van een graafmachine, die bemand werd door Engels personeel.

De spoorlijn werd geopend op 15 mei 1892, met een dienstregeling van 4 treinen per dag in beide richtingen. Op deze datum werd ook de lijn Dalmose-Skælskør in gebruik genomen.

Slagelse-Næstved Spoorlijn in cijfers eind jaren '50:

Lengte van het spoor in kilometers:40,1 km
Snelste verbinding in minuten:32 min
Spoorwijdte:1435 mm

 
© WAEGH