DENEMARKEN OP HET SPOOR

niks

Kolding Sydbaner

Traject Kolding-Taps-Vamdrup

In 1880 werd begonnen met het maken van plannen voor spoorlijnen in het gebied ten zuiden van Kolding. Na de oorlog van 1864 lag dit gebied aan de rand van het koninkrijk. In 1892 kwam het eerste voorstel, maar het duurde nog eens 7 jaar voordat de plannen werden uitgevoerd. De aanleg werd begonnen in 1899 en voltooid in september 1901. In eerste instantie was het de bedoeling om drie smalsporige trajecten te realiseren, t.w.:
- Kolding-Hejls
- Kolding-Taps-Ødis
- Taps-landsgrens
Het plan was om het laatste lijngedeelte aan te sluiten op de Haderslev Amts Jernbaner smalspoorlijn van Haderslev naar Christiansfeld.

De aanleg van de smalspoorlijn van Taps naar de landsgrens werd geannuleerd, in plaats daarvan werd gestreefd naar een aansluiting in Vamdrup. Tevens wisten de bewoners van Hejlsminde een verlenging van de lijn van Heljs naar Hejlsminde te bewerkstelligen. De grote spoorwegwet, die in 1908 werd aangenomen, stond de aanleg van drie smalspoorlijnen, t.w.:
- Kolding-Taps
- Kolding-Hejlsminde
- Vamdrup-Taps
Op grond van de ervaringen opgedaan met Kolding-Egtved Spoorweg werd niet gekozen voor smalspoor, maar voor normaalspoor. Bij de nieuwe wet van 26 maart 1909 werd vastgesteld dat de lijnen in normaalspoor-breedte zouden worden aangelegd.

De spoorwegmaatschappij kreeg de concessie 15 juni 1909 en de lijnen werden geopend op 29 november 1911. De aanleg geschiedde grotendeels binnen de geplande tijd. De lijn naar Hejlsminde ging door het heuvelachtig terrein, met inbegrip van de uitlopers van Skamlingsbanken, terwijl de lijn naar Vamdrup slechts een verhoging kende van Kolding tot Vonsild. Het overige lijngedeelte ging door vrij vlak terrein.

In Kolding werd in de haven een aansluiting op een spoor van de DSB gemaakt, waar goederenwagens konden worden uitgewisseld. Eerst in 1922 werd een verbinding met het DSB station gerealiseerd, zodat de Sydbanen ook een verbinding kregen voor passagierstreinen. De exploitatie werd gestaakt op 30 september 1948. Hierna vond alleen nog incidenteel vervoer plaats tot en met 15 februari 1949.

De Kolding Sydbaner traject Kolding-Taps-Vamdrup in cijfers:
Lengte van het spoor in kilometers:30,4 km
 
© WAEGH